بازار فولاد ایران در حال خارج شدن از رکود
نوشته شده توسط : hamiransteel

طبق جدید ترین آمارهایی که اخیرا اعلام‌ شده است، در دو ماه اول سال 96 تولید فولاد ایران نسبت به سال 95 حدود ۱۲درصد رشد داشته است. گفتنی است که این رشد می تواند یک نشانه ی خوبی برای خروج بازار فولاد از رکود فعلی باشد. هرچند برخی کارشناسان فولاد معتقدند نباید فقط افزایش تولید را فاکتوری برای اعلام خارج شدن از رکود دانست، بلکه دیگر موارد مانند میزان صادرات نیز بسیار مهم می باشد. 

تقاضا افزایش پیدا نکرده است

در مورد این موضوع رضا شهرستانی عضو هیات‌ مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران که اخیرا با صمت گفت و گو داشت اعلام کرد: سال گذشته حدود ۱۸/۵میلیون تن فولاد تولید شد که از این میزان ۵/۸میلیون تن آن به صادرات اختصاص یافت. برای امسال نیز برنامه‌ریزی شده است که حدود ۲۰/۵میلیون تن تولید فولاد و از این میزان نیز ۸ میلیون تن به صادرات اختصاص یابد. شهرستانی در ادامه با اشاره به افزایش میزان تولید فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: با توجه به آماری که سال گذشته منتشر شد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای امسال، آمار دو ماهه نخست سال۹۶ چندان نمی‌تواند نشانه خروج از رکود بازار داخلی باشد. به همین جهت پیش بینی می شود که همچنان وضعیتی را که در سال گذشته شاهد بودیم، در سال پیش‌ رو نیز شاهد باشیم.

وی در ادامه ی گفت و گو توضیحاتی را در مورد وضعیت شرکت‌ های فولادی در سال جاری داد و بیان کرد: در حال‌ حاضر ما شاهد وضعیت مطلوبی برای شرکت‌ های نوردی که میلگرد تولید می‌ کنند نیستیم و آنها با مشکل فروش در بازار داخلی روبه‌ رو هستند. از طرفی دیگر از آنجا که نرخ تمام‌ شده شمش بالا رفته، تولید کنندگان مجبور شدند تا قیمت‌ ها را افزایش بدهند و از این موضوع نیز بسیار ناراضی هستند. زیرا بازار با رکود مواجه است و اگر نرخ نیز افزایش پیدا کند دیگر تولید برای آنها به‌ صرفه نخواهد بود. وی در ادامه تاکید کرد: در مجموع می توان گفت که تقاضایی برای بازار وجود ندارد.

درحال‌حاضر نیز نمی‌توان افزایش نرخ و تولید را ملاکی برای خروج از رکود در نظر گرفت، ملاک اصلی خروج از رکود افزایش تقاضای داخلی است که درحال‌حاضر تغییر چندانی در تقاضای بازار داخلی رخ نداده است. این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عامل اصلی نشانه خروج از رکود را رشد اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی عامل اصلی و نشان‌دهنده خروج از رکود است که می‌تواند نمود خود را در بازار فولاد نیز نشان دهد. هرچند سال گذشته با رشد اقتصادی به نسبت بالایی روبه‌رو بودیم، اما این رشد اقتصادی بیشتر به دلیل رفع تحریم در نفت روی داد که نمود خود را به یکباره در رشد اقتصادی نشان داد. شهرستانی ادامه داد: هرچند امسال نیز دولت بر رشد اقتصادی ۸درصدی تاکید دارد، اما موضوع این است که در امسال کشور به سقف تولید خود در زمینه نفت رسیده است و اگر قرار باشد به چنین رشد اقتصادی برسیم باید در بخش‌های دیگر اقدام‌هایی شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز و خودروسازی و فعال شدن کارخانه‌ها در رشد اقتصادی بسیار موثر هستند و همین عوامل نیز باعث رونق صنعت فولاد و بازار آن نیز می‌شود.

برخی از محصولات فروش شرکت حامیران: فولاد سردکار - فولاد گرمکار - فولاد تندبر - فولاد پلاستیک - فولاد خشکه هوایی - فولاد بهلر - فولاد SPK - فولاد MO 40 - فولاد VCN 150 - فولاد 44 33 - ورق CK 45


 

 




:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: